Førerkort i Norge - dyrest i verden

Norge troner alene på toppen over verdens dyreste førerkort. Avgifter, ulike typer obligatorisk opplæring og høy timelønn til lærerne er årsaken til de astronomiske prisene.

Tekst: Aurelia Cotta
Foto: Pixabay

Også sammenlignet med de andre skandinaviske landene er Norge et hav foran i pris. Dersom man ser på resten av verden kan man snakke om at nordmenn befinner seg på en annen planet hva prisnivå angår.

Verden rundt

Førerkort i Saudi Arabia koster fem hundre kroner for menn og åtte hundre kroner for kvinner. Det var tidligere ikke lov for kvinner å kjøre bil, men det er usikkert hvorfor kvinnene må betale ekstra for opplæringen.

Kultur inkludert

Italia har mange vakre veier, og for å få lov til å bruke dem må italienerne betale et tusen fire hundre kroner for et førerkort. Det er faktisk obligatorisk å kjøre noen vakre historiske veier under opplæringen, så her får man litt kultur på kjøpet.

Svenskene somler

I Norges broderland Sverige må søta bror ut med om lag fem tusen kroner for sitt førerkort, og litt mer hvis man bor i en stor by. I Sverige kan det i likhet med Norge ta lang tid å ta førerkortet på grunn av et tungrodd byråkrati. Finland har nesten svenske priser.

Asia billig

I Thailand må man punge ut med to hundre kroner for et førerkort som er gyldig i alle de ti ASEAN landene som inkluderer Vietnam, Singapore, Indonesia, Filippinene og Malaysia

Avslutt

Latin-Amerika

I Latin Amerika er det like store forskjeller som i resten av verden. For eksempel koster et førerkort i Argentina to hundre kroner, mens det er ti ganger så dyrt i Brasil, om lag to tusen kroner. I kina koster et førerkort tusen kroner, men det blir nok likevel penger i statskassen med rundt regnet fem hundre millioner registrerte sjåfører.

Norge -ubegripelig dyrt

Norge troner altså på verdenstoppen med ufattelige tretti tusen kroner for et førerkort. Det er 150 ganger mer enn i Thailand, 60 ganger mer enn Saudi Arabia (menn), 21 ganger mer enn Italia og seks ganger så mye som Norges naboland Sverige. Tyskland er landet i Europa som kommer nærmest Norge, både i pris og vanskelighetsgrad. Såvel teorieksamen som den praktiske delen er vanskelige i Tyskland, og prisen puster Norge i nakken - tyve tusen kroner for et førerkort.

Førerkortet er derfor en seriøs investering for unge nordmenn, som ofte må ha hjelp av foreldre. For de fleste nordmenn er det både irriterende og på grensen til ubegripelig at det skal koste seks ganger så mye å ta lappen i Norge som det gjør i de skandinaviske nabolandene.

Alder

Irland og Sverige tillater alle sjåfører å starte den formelle læringsprosessen i en alder av 16 år. Frankrike lar unge sjåfører begynne å lære når de er 15 år gamle, selv om de i likhet med britiske tenåringer må være 17 år før de lovlig kan ta testen. Andre land, som Singapore, Malta, Hong Kong, Spania og Italia, krever at sjåfører er 18 år før de kan begynne å lære.

Hovedsiden

Adm:

Avdelinger

Regnskap
regnskap@motparten.no

Annonser
annonser@motparten.no

Redaksjon
redaksjon@motparten.no

Desken
desken@motparten.no

Ledelse
styret@motparten.no

 

 

Kontakt:

Motparten.no
Elevine Heedes vei 2
4839 Arendal
Mobil: (47) 400 411 40
Ansvarlig redaktør
Jesper Enerstvedt
(47) 400 411 40
jesper@motparten.no